Co patří mezi kognitivní funkce?
- Paměť
- Koncentrace
- Schopnost učení se a plánovat
- Zvládání více úkolů najednou
- Myšlení
- Řešení problémů, atd.
Právě při diagnostice Alzheimerovy choroby bývají kognitivní funkce narušeny a postupem času se stále zhoršují. Jedinec s Alzheimerovo chorobou bude v budoucnu odkázán na pomoc jiných, protože jeho kognitivní funkce budou téměř na nulové úrovni. Stále zhoršující se kognitivita se bude postupem času více a více projevovat v zapomínání, panice, stresu, strachu z blízkých lidí, atd. Správnou funkci lze odhalit u neuropsychologa, čím dříve, tím více se dá na nich pracovat a jejich následky eliminovat. V dnešní superstresující době není výjimka, že zásah kognitivních funkcí může zasáhnout i mladé jedince do 30 let, proto je třeba dostatečná prevence nejen ve formě pohybu, zdravé stravy, ale primárně i pomocí procvičování mozku.
Jak trénovat mozek obecně – doporučení pro mladé i staré?
- Učte se, vzdělávejte se, hodně čtěte, snažte si co nejvíce informací zapamatovat a pracujte s nimi průběžně
- Luštěte křížovky
- Hlavolamy, pexesa, různé stolní hry, které nutí zapojovat hráče mozek, ať už se bavíme o člověče nezlob se nebo složitých karetních arkádách
- Poznávejte nová místa, nedržte se stereotypů, ale podnikejte výlety do přírody – nejen čerstvý vzduch, ale i turistické trasy, informační tabule, to vše má pozitivní vliv na mozek
- Na počítačích i v telefonech jsou různé aplikace na procvičování mozku, které můžete denně používat a trénovat vaše buňky, stejně jako byste trénovali v posilovně svaly.
Jak se více zaměřit na trénink seniorů?
- Kromě obecných doporučení jim vytvořte různé testíky, spousta se jich dá stáhnout z internetu. Rozhodně se nepouštějte při vymýšlení vlastních testů do nějakých těžkých úrovní. Senior musí být rád, že dokáže přijít na řešení (i když ne hned jako normální člověk, ale třeba i za 10 minut). Nesmí se stresovat, že to nedokáže. Pokud se člověk takhle jednou zklame, málokdy jej získáte zpět na svou stranu, aby to zkusil znovu.
- Jak by takový test měl vypadat alespoň přibližně?
- Přesmyčky
- Jaké slovo nepatří do řady
- Jaký tvar nepatří do řady
- Doplnění slova do přísloví
- Sepsání synonym k určitému slovu
- Hádanky
- Co mají jednotlivá slova v řadě společného
- 30s koncentrace na obrázek, po zakrytí obrázku vyplňování otázek vztahujících se k obrázku (počet obrazků na něm, barvy, co bylo v té a v té řadě nebo sloupci, jaké činnosti na nich lidé dělali, apod.)
- Napsat slova na každé písmeno v abecedě k tématu, např. jídlo: ananas, broskev, citron, datle, ementál, atd.
- Na určité téma, vymyslet co nejvíce slov, které ho vystihují – např. špagety – boloňské, sladké, slané, s pestem, krátké, dlouhé, nedovařené, převařené, zelené, žloutkové, zkažené, apod.
- Vymyslete krátký příběh se slovy začínající stejným písmenem např. na P: Petr Parléž postavil psí pelíček pro pejska Pavlíka. Pejsek Pavlík pak poslal pusinku Petru Parléžovi.
Sepsat příběh jako ve škole esej – na téma vyprávění, reportáž, pohádka, atd.